Artikler
Vi bliver alle flexitarer
arrow_backTil oversigten20. oktober 2022
Verden er vendt på hovedet, og forbrugerne bevæger sig i nye retninger, når det kommer til spirende food trends. Læs mere om tre nye tendenser, som du bør holde øje med.
Når vi i dag kigger i bakspejlet og ind i krystalkuglen, er det tydeligt, at nogle foodtendenser blev styrket af coronakrisen, andre blev bremset lidt op, og andre igen forsvandt.
De oplevelser, der ændrede vores hverdag og vores forbrugeradfærd under pandemien, kom til at nedbryde mange gennemprøvede strukturer. Men samtidig åbnede der sig nye markeder for fødevareindustrien. Derfor er det afgørende at være i stand til at forstå de vigtigste indsigter i tiden og observere og vurdere, hvad der vil blive tilbage, og hvad der vil ændre sig. På trods af den nuværende spændte situation i mange virksomheder i fødevarebranchen – post-corona og på grund af krigen i Ukraine – er det vigtigt at være fremsynet og velforberedt til et liv med nye regler, værdier og strukturer, som er resultatet af kriserne.
Hvor bevæger forbrugerne sig hen?
• Meget grønnere
• Mere flexitarisk
• Mere plantebaseret
• Mere klimavenlig
• Flere funktionelle produkter
• Flere lokale produkter
• Mere convenience
• Mere nydelse
• Mere e-commerce
• Nye spisevaner
• Nye indkøbsvaner
• Mindre – men bedre
’Mindful Eating’ og ’Healthy Seduction’ er de absolutte megatrends for 2023
’Mindful Eating’: ’At spise og drikke mere omtankedrevet’, og ’Healthy Seduction’: ’Det sunde skal være lækkert, og det lækre skal være sundt’ er fortsat de to store megatrends, som i virkeligheden blot blev styrket af kriserne. Megatrends ændrer sig ikke sådan lige og influerer mere eller mindre på alle trends.
Bogen ’Food Trends 2023’ rummer ni trends, der samler sig omkring tre primære temaer og trend-grupperinger. Under hver gruppering er der tre foodtrends.
1.Susteatable
Den hurtigst voksende foodtrend
’Susteatable’: To eat sustainably er den absolut mest samfundsforandrende foodtrend for 2023, og trenden med den største impact på den måde, som vi producerer, håndterer og spiser mad på vores egen og klodens fremtid. Vi taler om bæredygtighed med omtanke for dyr, mennesker og miljø. Det fylder. Alle vil det. Der er ingen vej tilbage.
Bæredygtighed en nødvendig – men en vanskelig størrelse
Bæredygtighed er en nødvendig, men vanskelig størrelse – svær at forstå for forbrugerne og kompliceret at tackle for fødevareerhvervet. For hvordan producerer og lever man mere bæredygtigt – uden at gå på kompromis med smag, kvalitet og økonomi? Hvad er op, og hvad er ned? Det er det store spørgsmål.
Vi bliver alle flexitarer
Velkommen til et nyt holistisk syn på sundhed, som rummer dyrs, menneskers og klodens sundhed. Velkommen til en verden, hvor vi gentænker det kødcentrede måltid, udskifter dyr til planter og tænker klima. Velkommen til ’klimataren’. Og velkommen til plantekøkkenet, hvor vi spiser med både hjerne og hjerte. Velkommen til et nyt planteparadigme, drevet af nødvendighed og kærlighed til kloden. Velkommen til en verden, hvor vi alle bliver flexitarer.
Det klimatariske mindset
Den klimatiske tankegang omfatter et mere holistisk syn på sundhed, hvor det personlige sundhedsaspekt går hånd i hånd med det globale klimaaspekt.
Folk har det bedst, hvis de inkluderer sig selv i ligningen. I stedet for kun at tænke på planetens sundhed, tilpasser folk sig kroppens sundhed. Det er nemmere at være involveret og blive en del af forandringen, når man gør det. Altså tænker med hjerte og hjerne.
Ved at tænke sundhed mere holistisk – med hjerte og hjerne – bliver tænkningen mere empatisk og proaktiv. Hvis du som virksomhed ønsker at være en del af den grønne forandring, er det afgørende at finde og definere balancen mellem 100 procent grønt og midtimellem grønt samt at forstå den empatiske betydning af den grønne bevægelse. Men også, og ikke mindst, at vælge den kadence, hvormed du indfører de grønne forandringer, og hvad du gør hvornår. Den bæredygtige dagsorden er en kompliceret størrelse og kræver mange delbeslutninger- og handlinger, før man når i mål. Men det er også ok for forbrugerne, når bare der sker noget.
2.Honestly
Er du værdig til forbrugerens tillid?
Gennem årene er det blevet accepteret, at fødevarer kan indeholde tilsætningsstoffer og være fyldt med E-numre. Vi har stille ’set gennem fingre’ med det. Men det er slut nu. Vi ser en hurtigt voksende efterspørgsel efter sunde, ærlige og rene fødevarer uden tilsætningsstoffer, konserveringsmidler etc. Uden kunstig kemi og med sporbarhed fra jord til bord – efter mottoet: ”Det skal i det mindste ikke være maden, jeg spiser, der gør mig syg”. Industrien kæmper for at imødekomme kravene. Og selv om det kan være svært, er der ingen vej tilbage. Vi vil have transparens, ærlighed og rene fødevarer – nu i alle kategorier fra drikke til brød, chokolade, færdigretter, kød, frugt og grønt.
’Honestly’ er en krav-trend
Når livsstilssygdomme som kræft og allergi peger så direkte i retning mod det, som vi spiser og drikker, er det indlysende, at der skal gøres noget. Og derfor er krav om rene fødevarer uden tilsætningsstoffer en altdominerende foodtrend overalt. Ikke smart og trendy, men det, der skaber bundklang i sunde fødevarer og et sundere liv. Og derfor er det ikke til at komme udenom for alle, der leverer fødevarer på alle niveauer i værdikæden.
Et spørgsmål om tillid
Vær transparent, vær ærlig, bare fortæl hvordan, med hvad og hvorfor du laver dine produkter, som du gør. Det er, hvad ’Honestly’-trenden handler om. Vi ser en voksende bekymring, en meget markant holdning og en stigende forbrugerbevidsthed. ’Honestly’ er en forbrugercentreret trend. Derfor er autentisk og troværdig viden om de fødevarer, som vi fylder os med, vigtigere end nogensinde. Og derfor må alle, der arbejder med fødevarer på alle niveauer, indimellem give sine egne produkter et eftersyn: ”Gør vi det godt nok? Kunne vi gøre det bedre? Hvorfor bruger vi de tilsætningsstoffer, som vi gør?” I den forbindelse taler vi nu storytelling på et ærligt og oplyst niveau. For forbrugerne er ikke dumme. De ved meget og vil vide endnu mere.
Trends merger med hinanden
Med ’Honestly’-trenden ser vi, hvordan foodtrends merger med hinanden. ’Honestly’ er et udtryk for, hvordan sundhed, etik og dyrevelfærd smelter sammen mod en mere holistisk sundhedsopfattelse – mod ’Susteatable’.
3.Hungry Heart
Mad til nydelse, eksperimenter, vildskab og oplevelse
Under coronapandemien længtes vi med vores hjerter og mave efter oplevelser, nydelse, frihed og peace of mind. Coronapandemien skabte ikke kun længsel. Den blev også forandringsagent for store dele af vores madkultur. I dag står vi på mange måder mere fordomsfrie og nysgerrige på mad end nogensinde før. For vi oplevede friheden til at nyde, rejse ud og spise med andre blive taget fra os. Og det reagerer vi på nu.
Nydelse som drivkraft
Sundhed er synonym med det gode liv og et fundamentalt mål i livet, men lige så vigtig er det dybe menneskelige behov for nydelse. Vi taler om ’Healthy Indulgence’. Behovet for at opnå glæde og tilfredshed er en af de mest vitale drivkræfter i vores liv. Vores hjerne er designet til at nyde mad, sex og fællesskab for at sikre vores art. Andre foodtrends viser, hvordan mad er knyttet til fysisk, mental og klodens sundhed. Det fylder meget. Men mad er mere end sund fornuft, kostråd og klima. Mad er også̊ nydelse, kultur, vildskab, nørderi og oplevelse.
Mest eksperimenterende trend
’Hungry Heart’ handler om at turde sætte sig selv fri, freestyle, eksperimentere, udfordre, søge grænser, være nysgerrig på verdens spisekammer, restauranters spisekort, madentrepreneurers vilde ideer, forskernes eksperimenter og nyt, nyt, nyt. Men det handler også om se den politiske kraft i madkulturen, poesien i måltidet og fordele i forandring, Det handler om at være åben og turde mikse og matche alt, hvad der rører sig indenfor mad. Kort sagt at nyde med hjerte – og mave.