Artikler

En svær tid kommer - men det er ikke kun skidt

arrow_backTil oversigten

21. november 2022

For nystartede virksomheder kan det være svært at komme ud over rampen og i gang. Den eller de gode ideer kan være der, måske endda også kapitalen til første startskud, men derfra kan der stadig være langt til at ramme den rette målgruppe og det rette marked.

Nu er der så kommet endnu et element ovenpå, for markedet i dag er fuldkommen uforudseligt. Hvad der var best-practice for bare et kvartal siden, kan være fuldkommen uddateret i dag.

Hos Dansk Iværksætter Forening er de vant til at rådgive og sparre med nystartede virksomheder. De har 20.000 medlemmer og repræsenterer en bred vifte af brancher. Halvdelen af deres aktiviteter er medlemsrettede, og halvdelen er politisk orienterede mod at skabe bedre vilkår for iværksættere i Danmark. Dansk Iværksætter Forenings kerneopgave er ikke at rådgive en-til-en med startups og iværksættere. Det er i højere grad en brancheaktør, der kæmper for iværksætteres vilkår og gennem et stærk eventbåret ben skaber forskellige arrangementer, der skal udvikle og videreføre branchen.

Lige nu er de i Dansk Iværksætter Forening bekymrede for den kommende tid set med iværksætterbriller. Lige inden finanskrise ramte, toppede antallet af danske startups. Siden har vi ikke nået samme niveau endnu, og Peter Joakim Kofler, der er bestyrelsesformand i Dansk Iværksætter Forening, frygter for, hvad den nuværende krise kommer til at betyde for iværksætter-Danmark. Allerede nu er antallet af nystartede virksomheder 20 procent lavere end samme tid sidste år.

”Det, jeg frygter mest, er betalingsviljen hos slutbrugeren. Er du en kommune, der skal bygge en ny institution, så vælger du de billige møbler og ikke de ergonomiske og FSC-certificerede. Vi kommer til at falde tilbage til det konventionelle og væk fra det bæredygtige, og dér bliver det svært for iværksætterne, der sjældent kan vinde på prisen,” siger Peter Joakim Kofler.

Ifølge brancheforeningens årlige iværksætteranalyse, der er foretaget med omkring 600 respondenter, så er 16 procent direkte truet på overlevelse af inflationen.


Ikke kun skidt

Selvom det kan være hård læsning, så er der jo som bekendt ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, for som Peter Joakim Kofler siger, så er der ikke noget som en krise, der får en ægte iværksætter til at se muligheder. Som eksempel bruger han deleøkonomi, som vi som fænomen knapt kendte til før finanskrisen:

”Lige nu står vi i en situation, hvor vi må gøre nogle ting smartere. Nye materialer, nye forretningsmodeller. Det skal kobles sammen med, at forbrugeren skal kunne se det som ’need to have’ og ikke bare ’nice to have’, for ’nice’ kan sorteres fra i sparetider.”

Med sine mange år i branchen har bestyrelsesformanden desuden gjort sig en iagttagelse, som kommende iværksættere bør tage op til eftertanke. Han har nemlig set et mønster, der går igen hos mange nystartede virksomheder:

”Helt grundlæggende er der for mange, der bruger for meget krudt på at sidde og udvikle uden at tage markedet med i udviklingen. Man sidder der og bruger ni måneder på at lave et nyt møbel uden at blive klogere på markedet,” forklarer Peter Joakim Kofler og kommer med en opfordring, der lyder:

”Lav nu prototyper og få dem ud i markedet. Der er ikke nogen, der er klogere end markedet selv.”

Foto: Pexels

Flere artikler fra Formland

keyboard_arrow_up