Artikler
Bæredygtighed er en svær størrelse
arrow_backTil oversigten4. juli 2023
- Fokus på bæredygtighed
- Belysning
- Butiksinventar
- Design
- Mode & tilbehør
- Galleri
- Gastronomi
- Have & uderum
- Højtider
- Hobby & fritid
- Bad
- Køkken & borddækning
- Konsulent
- Maling
- Møbler
- Tekstiler
- Bolig & brugskunst
- Branding artikler
De fleste i designbranchen – hvad end det gælder mode eller møbler – er enige om, at bæredygtighed er noget, man bør indtænke i designprocessen, for vi kan og skal alle gøre det bedre. Men der er mange regler. Og det kan være en udfordring at forstå mange af disse regler, for de ændres og strammes ofte.
I design-, møbel- og interiørbranchen arbejdes der generelt hårdt på at opnå de vigtige og prestigefyldte certificeringer. Flere og flere bliver B Corp-certificerede og svanemærkede, og de fleste forbrugere tager efterhånden for givet, at det træ, deres møbler produceres i, er FSC-certificeret.
Men der er skrappere krav på vej fra EU, som udrulles fra 2025. Dansk Industri estimerer, at det vil berøre omkring 41.000 danske virksomheder. Kravene betyder større indsigt i forståelse af materialer, cirkulære forretningsmodeller og cirkulær produktionsudvikling.
Svært at gøre det rigtige
Flere danske virksomheder har i de seneste år markedsført deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere påstanden. Det er det, der kaldes greenwashing og vildledende markedsføring.
I december 2022 proklamerede Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, at hun ville begynde at politianmelde virksomheder for greenwashing. Indtil da var der kun givet indskærpelser til virksomheder, der ikke fulgte retningslinjerne. I december 2022 faldt den første dom i sager om greenwashing, og siden er der kommet flere til. Der har eksisteret retningslinjer for området siden 2011, så virksomhederne bør ikke været overraskede over udmeldingen.
”Det er skadeligt for både den grønne omstilling og for den enkelte forbruger, når virksomheder markedsfører deres produkter som mindre skadelige for miljøet, end de i virkeligheden er. Forbrugere skal kunne stole på virksomhedernes oplysninger om produkter,” lød det fra Christina Toftegaard Nielsen.
Hvis man vil være på den sikre side af loven, skal bæredygtigheden kunne dokumenteres eksempelvis i form af dokumentation på, at produktionen af produktet ikke har forringet miljøet og tæret på klodens ressourcer til skade for de kommende generationer.
Nye tiltag i modebranchen
I modebranchen er der netop trådt en ny tekstilstrategi fra EU i kraft, der strammer reglerne for bæredygtig tøjproduktion. Men faktisk er næsten halvdelen af modebranchens ledere ikke bekendt med tekstilstrategien. Det viser Dansk Mode & Textils store årlige undersøgelse af branchens bæredygtighedsarbejde. Herunder ses en oversigt over EU’s nye tekstilstrategi i seks hovedpunkter:
- Ecodesign-direktivet skal fremover omfatte tekstiler. Man skal i løbet af de næste to år finde ud af, hvilke tekstiler der skal indgå, og hvilke specifikke krav der skal være til holdbarhed, kvalitet etc.
- Et digitalt produktpas skal indgå i revisionen af hele produktpolitikken i EU. Det handler om blandt andet transparens og sporbarhed.
- Greenwashing skal bekæmpes, og det skal gøres svært at komme med ’grønne’ påstande. Hvis virksomhederne bruger ord som ’green,’ skal det underbygges og eksempelvis udløse bøder.
- Der åbnes for, at virksomheder i fremtiden ikke må destruere tekstiler, der ikke bliver solgt, eller som bliver returneret og ikke kan sælges.
- Udvidet producentansvar bliver også indført for tekstiler. Det betyder, at tekstilvirksomheder skal betale for affaldshåndtering af deres brugte tekstiler – også efter at det er solgt. På den måde får de et incitament til at generere mindre affald.
- Plastik udgør 60-70 procent af tekstiler. Der kommer en strategi for mikroplast, som også omfatter tekstiler.
Et konkret tiltag
På Formland hyldes nogle af dem, der gør det godt i bæredygtighedens navn. På den seneste Spring-messe kunne besøgende for første gang opleve Circular Formland Days, som er skabt i et samarbejde mellem Formland og Lifestyle & Design Cluster. Circular Formland Days er en kurateret udstilling med forskellige brands inden for design, interiør, mode og livsstil. Fælles for de udstillende brands er, at de alle er udvalgt ud fra en række kriterier om cirkularitet, der skal være med til at inspirere branchen til i højere grad at tænke cirkulært som led i en grønnere fremtid.
”Vi har i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster fået skabt et koncept, som vi slet ikke kan få armene ned over. Deres kompetencer inden for feltet i kombination med vores ressourcer har vist sig at være et perfekt match. Vi har været yderst tilfredse med det, vi har kunnet præsentere, men det er i sidste ende modtagelsen, der er målestokken for succes, og den er vi ovenud tilfredse med,” fortæller Flemming Andersen, projektleder ved Formland.
Udstillingen var en succes på Spring-messen, hvor der var positive tilbagemeldinger fra besøgende, og derfor vender Circular Formland Days tilbage på Autumn-messen i august. Her vil der, ligesom sidst, være mulighed for at deltage på guidede ture rundt mellem de udstillende brands.