Artikler
Nyhed fra tidligere creator & øget fokus på kids på Formland 2023
arrow_backTil oversigten5. december 2022 | Design Rocket
Design Rockets historie startede på CREATORS COMMUNITY på Formland Spring 2020, og det er nok derfor, Formland betyder noget helt specielt for iværksætterne Lena og Lars Vilstrup-Sørensen. Derfor var det også ekstra fantastisk, at Formland var friske på ideen om at lave lidt larm for messen på en ny og spændende måde.
Corona har ændret flere ting i vores samfund, også måden en B2B messe foregår på. Før i tiden var det her, indkøberne gik ud og lagde alle bestillingerne for året, men det er blevet nemmere at bestille løbende gennem året, og Formland fungerer derfor mere som et udstillingsvindue og et markedsføringstiltag. Men det skal udstillerne og gæsterne lige vænne sig til, og så skal markedsføringen også virkelig følge med.
Konkurrenter eller medspillere?
På Formland Spring 2020 deltog iværksætterparret på CREATORS COMMUNITY for at se, om der overhovedet var nogle indkøbere, som var interesserede i de ting, de selv stod og lavede i deres lille værksted i garagen. Det var en rigtig god oplevelse og succes for dem, både fordi de allerede der fik de første forhandlere, men også fordi de begyndte at netværke med andre virksomheder.
Alle nystartede virksomheder stod lige pludselig med et lukket land på grund af corona, og det kan være svært at overbevise lukkede butikker om, at de skal tage chancen og købe helt nye brands ind. I stedet for at stå med alle problemerne selv, dannede Design Rocket et godt samarbejde med specielt to andre børnebrands.
De gik bl.a. sammen og delte stand på Formland Autumn 2020 og Spring 2021. På den måde fik de flere besøgende på deres stand, og de hjalp hinanden med at sælge deres ting til forretningerne. De valgte at spille hinanden gode i stedet for at slås som konkurrenter.
Forsigtighed i markedet
Coronatiden viste en forsigtighed i markedet, og bedst som vi alle håbede på, at det hele ville blive bedre her i 2022, blev vi slået tilbage til start. For alle priser er steget voldsomt det sidste år, og krigen i Ukraine og energikrisen giver nogle helt andre og ny udfordringer.
Butikkerne mærker et faldende salg og større udgifter til f.eks. strøm. Det betyder, at de holder endnu mere tilbage end under corona. Flere og flere små erhvervsdrivende vælger at dreje nøglen om og lukke ned, og iværksætterparret har da også set hinanden dybt i øjnene for at vurdere, hvor de står.
”Vi synes dog, vores produkter er så fantastiske, at vi ikke kan opgive kampen nu. Vi står også klar med et megafedt og spændende produktet til start 2023, så vi kan simpelthen ikke opgive det hele nu”, siger stifter og designer Lena Vilstrup-Sørensen.
Lancering af nyt produkt
Design Rocket står nemlig klar til lancering af et nyt og spændende produkt; en piktogramkalender, som kan være med til at gøre hverdagen lidt nemmere for børnefamilier, og især for børn med ADHD og andre lignende diagnoser. Firmaet var i gang med at lave planer for, hvordan lanceringen skulle foregå, for de vil gerne gøre lidt ekstra ud af det. Tankerne gik hen imod at lave et event med influencere og presse, og da budgettet ikke er til både at deltage på messe og lave et lanceringsarrangement, måtte Design Rocket tænke ud af boksen.
Så de kontaktede Formland for at høre, om de skulle gå sammen om at lave et fælles event, for så kunne Design Rocket lancere deres event, og Formland kunne skabe mere fokus og opmærksomhed på de nye og tilbagevendende tiltag, som kommer til at foregå på Formland Spring 2023.
Ikke alene tog Formland sig tid til at snakke med det lille iværksætterfirma, de synes også, ideen var god og kunne se en klar fordel for dem begge. Som Flemming Andersen, projektleder på Formland, udtaler: ”Vi er rigtig gode til at facilitere og afholde messe, men vi er ikke altid ’first movers’ på, hvad der foregår i markedet, så det er fantastisk, når vores udstillere tænker ud af boksen og kontakter os med nye ideer”.
Messe som markedsføring
Messer er i dag mere en måde at markedsføre sig på og pleje sine kunder end en handelsplatform som tidligere. Det skal både udstillere og besøgende vænne sig til. Flere butikker bliver væk, fordi de måske ikke lige på det tidspunkt har kapitalen til at lægge ordrer, men både udstillere og Formland opfordrer dem til at komme for at møde deres leverandører og hente inspiration. Udstillerne skal lære, at messen er et udstillingsvindue, og de skal gøre det interessant for forhandlerne at komme og besøge dem. Og så skal der lokkes friske øjne til messen.
På hver Spring messe er Formland værter for CREATORS COMMUNITY, som iværksættere kan ansøge om at blive en del af, og det er en perfekt måde at starte et ”messeliv” på. Det er et helt særligt område, hvor det summer ekstra af kreativitet og liv, og det var her, Design Rocket startede.
Noget af det, iværksætterfirmaet så godt kan lide ved Formland, er, at de altid er klar på at forny sig. Til Formland Spring 2023 står messen også klar med en ny Fashion-hal, hvor fashion- og modebrands for alvor kommer i rampelyset på messen. I hallen vil der være modeshows og en scene til alverdens talks. Samtidig er der indgået et samarbejde med Lifestyle & Design Cluster om at sprede budskabet om bæredygtige og cirkulære virksomheder.
Og så er der samarbejdet med Design Rocket om at skabe mere opmærksomhed på messen og få besøg af flere og nye influencere. Design Rocket og Formland glæder sig til at sende en invitationspakke ud til særligt udvalgte influencere om at komme til lanceringseventet på Spring 2023 messen. Influencerne får mulighed for at se opkommende nyheder og blive inspireret.
Flere artikler fra Design Rocket


4. januar 2023 | Design Rocket
Kalenderen til at holde styr på hverdagen på en nem, pæn og overskuelig måde.
Alle børnefamilier kender til hvor svært det er at holde styr på alle de ting der foregår i hverdagen; skole, børnehave, arbejde, fritidsaktiviteter, lektier, legeaftaler, familietid, skærmtid, udeleg