#1 Fra compliance til konkurrencekraft
Den første trend er resultatet af et pres fra flere fronter. På den ene side de efterhånden mange regler og regulativer, du skal forholde dig til som producent, brand og retailer. ESG-rapportering er den store dreng i klassen, men du er formentligt også i fuld gang med at forholde dig til det digitale produktpas, nye krav til digital tilgængelighed og EU’s kommende emballagedirektiv.
På den anden side ser vi fortsat flere og større krav fra forbrugerne. Selvfølgelig til ansvarlighed, bæredygtighed og genanvendelse, men også til diversitet og inklusion i alle dets afskygninger. Og det er selvsagt udover de forventninger de har til en omnipotent tilstedeværelse og en sømløs købsoplevelse på tværs af kanaler…
De to perspektiver kan virke ubeslægtede. Men i min optik er der faktisk tale om to sider af samme slags compliance-krav. Og i en verden præget af stigende polarisering og usikkerhed, bliver tillid til virksomhederne en afgørende valuta. Og dermed bliver efterlevelsen af både de formelle og uformelle compliance-krav helt afgørende.
Jeg vover derfor pelsen og påstår, at 2025 bliver året, hvor de dygtigste virksomheder for alvor begynder at bruge deres ’compliance’ som et konkurrenceparameter. Hvor FSC- og GOTS-certificeringer bliver gjort interessante ud mod markedet. Hvor produktets oprindelse og produktionsforhold bliver bragt i spil i frontlinjen med engagerende fortællinger. Hvor cirkularitet og upcyclede produkter ikke er nicher og nødvendige onder, men offensive, kommercielle fremstød.
#2 TikTok som salgskanal kommer buldrende
Og nu til noget helt andet, som de siger i nyhederne. For på mange måder er den næste trend i skærende kontrast til snakken om compliance. For det handler nemlig om, at du i 2025 bliver nødt til at indtænke TikTok i din kanalstrategi.
Det handler specifikt om deres commerce-platform, TikTok Shop, som har taget USA med storm. I dag bruger 62% af amerikanske Gen Z’er og 47% af millennials shopping-platformen hver dag, og halvdelen af alle de amerikanske TiKTok-brugere har købt derfra. Imponerende i betragtning af, de først åbnede i september 2023.
Som du formentligt er klar over, så er TikTok ekstraordinær stærk på mode, skønhed, indretning, accessories samt mad og drikke. Med andre ord stort set alt det, vi vil definere som livsstilsbranchen. Og netop derfor, er du pinedød nødt til at forholde dig til det.
Åbningsdatoen er endnu ukendt. TikTok har netop lanceret commerce-platformen i Spanien og Irland her i december måned, og har tidligere meldt ud, at hele Europa står for skud. Og når det sker bliver det med en perfekt storm af socialt indhold, liveshopping og ultimativ convenience. Alt sammen bundet perfekt sammen af de kinesiske algoritmer, vi efterhånden må erkende, vi både forbander og forblændes af.
#3 Servicerobotterne kommer
OK, overskriften lyder måske som en lidt søgt science fiction-film fra 00’erne, men pointen er selvfølgelig, at 2025 bliver robotternes år. Og nej, de kommer ikke alle til at ligne stereotypen af en robot. For selvom vi har set talløse videoer af humanoide robotter, der laver saltomortaler, spiller fodbold og snitter løg, er det ikke den form, de kommer til at antage først.
I stedet vil vi se mobile robotter, der vil blive bragt i spil til et uendeligt antal formål. Levering af varer er selvfølgelig åbenlyst. Men jeg tror mindst lige så meget på de mobile robotter i servicefunktioner. Som supplement til butikspersonale. Som vejvisere i storcentre. Som autonome point-of-sale-stationer, så der altid er et uendeligt varekatalog ved hånden, når du shopper.
Men mindst lige så vigtigt vil de mobile robotter læse en række interne, adminstrative opgaver. De vil køre rundt i butikken og på lageret og gøre status ved hjælp af billedgenkendelse og chips-aflæsning. De vil monitorere for tyveri og de vil vaske gulv. Ja, de kan sågar sætte varer frem, så butikken altid fremstår optimalt. Teknologien er der, og produkterne er klar, så det er bare et spørgsmål om, hvem der rykker på det først.
Endeligt vil vi også se on opblomstring i en anden type robotter. Som vel retteligt mere er en slags agenter, for nu at blive i Sci-Fi-retorikken. Vi kender robot-agenterne fra (dårlig) chat-kundeservice i dag. Takket være den hastige udvikling i AI, vil den funktion kun blive mere anvendelig i 2025, så agenterne ikke længere kun er konversationelle, men også kan interagere, rådgive, lære fra sig. Det åbner også døren for mere komplekse, interne opgave-agenter, der kan bruges til at optimere prissætning, sikre indkøb og logistik, eller endda lave dynamiske forhandlinger i realtid.
#4 Alle sanserne kommer i spil
Vi slutter trend-gennemgangen med at få bragt alle sanserne i spil. For i 2025 skal vi forberede os på, at en hybrid købsoplevelse ikke kun dækker over det fysiske, det digitale og det sociale. Nej, fremover vil en ægte hybrid oplevelse også være sensorisk.
Udviklingen er selvfølgelig en forstærkning af den bølge mod mere oplevelsesbaserede butikker, men det fortjener alligevel sit eget fokus. For det at bringe sanseapparatet i spil åbner Pandoras æske til en helt ny dimension af retail-oplevelser, som vil være særdeles relevante for livsstilssektoren.
Den oplagte sans at bringe i spil er selvfølgelig næsens. I Indien har madudbringningstjenesten Instamart lavet en kampagne med aviser, der duftede af mango Og i Singapore har butikken FirstPrice introduceret gavepapir med fødevaredufte. Tænk sig; en friture pakket ind i duften af grillbar.
Men det kan godt blive vildere. Budweiser har netop afholdt en festival i Brasilien, hvor de har visualiseret gæsternes drømme. FujiFilm har brugt AI til at afkode folks tanker, så de har kunne printe deres tabte minder. Og Turkish Airlines har brugt neuroteknologi til at demonstrere, hvordan rejser påvirker vores hjerner.
Det sensoriske element kommer altså både fordi det nu teknologisk kan lade sig gøre, men også som en modreaktion på et gennemdigitaliseret og tiltagende polariseret verdensbillede. Her vil der være masser af plads til brands og retailere, der søger ind mod det menneskelige. Og hvad er egentligt mere menneskeligt end vores sanser?
Godt nytår og grib mulighederne
Jeg håber, at det efter denne tour de force står klart, at 2025 bliver (endnu) et år fyldt med udfordringer og muligheder. Oveni alt det, livsstilsvirksomhederne bokser med i forvejen, skal de nu også til at bruge compliance som konkurrenceparameter. De skal til at udforske TikTok som salgskanal. De skal udnytte potentialet i servicerobotter. Og de skal til at skabe sensoriske oplevelser.
Det står forhåbentlig også klart, at de virksomheder, der lykkes, vil være dem, der tør tænke offensivt og nyt. Det handler ikke længere kun om at tilpasse sig, men om at definere fremtiden på egne præmisser. For at arbejde med trends kræver, at man ikke blot reagerer på skiftende markedskrav, men at man (pro)aktivt arbejder med innovation og evne til at skifte perspektivet.
Så når vi træder ind i det nye år, er det ikke kun et nyt kalenderblad, vi vender. Det er en mulighed for at tænke i helikopterperspektiv, navigere i usikkerhed og finde nye veje til vækst. For fremtiden er noget, vi selv skaber. Godt nytår og held og lykke med at gribe mulighederne i 2025.
Kristoffer Okkels
Kristoffer Okkels har 20 års erfaring som konsulent med fokus på kommerciel strategi, digitalisering og innovation. Han har haft ledende stillinger på bureauer som Creuna, IMPACT og Mindshare, men er i dag selvstændig rådgiver og foredragsholder. Han har særligt fokus på at hjælpe virksomheder med at bruge markedstrends og kundeindsigter som katalysator for deres kommercielle udvikling.
Læs flere trendartikler
Blev du inspireret? Se oversigten over alle artiklerne i Formland Insights, hvor du kan finde flere aktuelle emner at dykke ned i.
Udforsk Formland's branchekatalog
Gå på opdagelse blandt tidligere og kommende Formland-udstillerne og bliv inspireret af produkter, nyheder og kategorier. Der er rig mulighed for at finde nye, spændende leverandører eller læse mere om dine eksisterende samarbejdspartnere.
Se aktiviteterne på messen
Udover spændende udstillere inden for design, interiør og livsstil byder Formland på et omfattende aktivitetsprogram der løbende opdateres op mod messen.
Få de seneste Formland nyheder først og eksklusive indblik fra design - & interiørbranchen