Forstå dine kunder som mennesker – ikke som målgrupper

Insights artikel no. 12 skrevet af trendforsker, stylist og psykolog Jill Hawkins

 

Som designere og forretningsfolk glemmer vi ofte, at dem vi forsøger at sælge til, rent faktisk er mennesker – præcis som os selv

Publiceret juli 2025.

Den fejl er nem at begå, især når vi sidder med regneark, salgstal og trendanalyser. Tal og procenter skaber overblik, og vi opdeler folk i målgrupper, men vi risikerer at overse det vigtigste: Nemlig at vores kunder er unikke individer med følelser, personlighed og menneskelige behov. Hvis vi vil lykkes med vores forretning, skal vi bevare forbindelsen til vores målgruppe, og det gør vi bedst ved at møde dem som mennesker – levende væsener med følelser og holdninger.

Der er to centrale elementer i det her: For det første, hvordan vi får kendskab til forbrugerne (menneskelig indsigt), og for det andet, hvordan vi udnytter kulturelle trends.

Menneskelig indsigt handler om at forstå, hvad der driver dine kunder – og hvorfor. Det kræver, at vi ser bort fra vores antagelser og virkelig dykker ned i deres liv. Så hvem har du med at gøre, og hvor godt kender du dem egentlig? Bruger du tid sammen med dem, og fordyber du dig i deres liv og livsstil ved at besøge de steder, hvor de hænger ud, og prøve at leve lidt som dem? Hvilke spørgsmål stiller du dem? Forbrugerne er dit ét og alt, så lyt til dem, og giv dem mulighed for at vise dig, hvad de har brug for, og hvad de drømmer om – så kan du blive fortrolig med dem.

Trends er nemme at lade sig rive med af, og det kræver mod og styrke ikke bare at følge strømmen – især når det gælder ”det nyeste nye”. Det opnår du ved at fokusere på det, der giver mening for dine kunder og din forretning.

Succes med trends handler om viljestyrke og om at vælge det, der er relevant og passer til det, du tilbyder. Du skal undgå at hoppe med på bølgen af det, der er nyt og oppe i tiden, og i stedet dykke ned i den verden, der knytter sig til dine produkter eller serviceydelser. Hvis du for eksempel sælger urtepotter, skal du ikke kun sætte dig ind i den udvikling, der sker omkring planter og boligindretning. Du skal også kende holdningerne til sundhed, mad, fritidsaktiviteter og boligstørrelse, da trends indenfor disse områder har indflydelse på, hvad forbrugerne putter i urtepotterne, og hvordan det passer til deres livsstil.  

At forstå den menneskelige side af dine kunder handler om en nysgerrig og empatisk tilgang til, hvem de er – og om at holde fokus på det, der virkelig betyder noget for både dem og dig.

Jeg glæder mig til at dykke endnu mere ned i det her sammen med jer på scenen til Formland i august. Vi ses!

Jill Hawkins

Jill er mode-, kultur- og sundhedsforsker, psykolog og stylist. I over 18 år har Jill researchet forbruger- og kulturændringer for virksomheder som  LEGO, L'oréal, Nike, Arla, Google, Bolia og Pej Gruppen, og hvordan disse ændringer påvirker vores attitude, behov, værdier og særheder. Hun skriver og holder foredrag om kreativitet, mode, sundhed og trends og underviser i trend-skills, future thinking og fashion culture for både studerende og professionelle.

Der netværkes og skabes leads på Formland

Læs flere trendartikler

Blev du inspireret? Se oversigten over alle artiklerne i Formland Insights, hvor du kan finde flere aktuelle emner at dykke ned i.

Find flere artikler

Udforsk Formland's branchekatalog

Gå på opdagelse blandt tidligere og kommende Formland-udstillerne og bliv inspireret af produkter, nyheder og kategorier. Der er rig mulighed for at finde nye, spændende leverandører eller læse mere om dine eksisterende samarbejdspartnere.

Se listen med udstillere

Se aktiviteterne på messen

Udover spændende udstillere inden for design, interiør og livsstil byder Formland på et omfattende aktivitetsprogram der løbende opdateres op mod messen.

Udforsk programmet

Få de seneste Formland nyheder først og eksklusive indblik fra design - & interiørbranchen

 

Tilmeld Formland's nyhedsmail

keyboard_arrow_up