Speak Up • Hal F

Velkommen til Formland's populære foredragsscene

 

Køb billet til Formland

Foredrag & debatter på Formland Autumn 2025 fra 17. - 19. august

Glæd dig til tre dage spækket med spændende og lærerige foredrag og debatter med eksperter inden for bl.a. trendforskning, digitalisering, branding og cirkularitet. Hele programmet er fyldt med input, ideer og strategier som du kan bruge til at udvikle din forretning.

Programmet på Speak Up scenen annonceres løbende over de næste uger

Vil du være blandt de første til at se programmet?

Tilmeld Formland's nyhedsmail 

Programoversigt søndag

Få et overblik over hvilke foredrag og debatter du kan høre på Formland søndag 17. august 2025. 

11.00 - 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

Med pej gruppens kommercielle trends og farver til sæsonen klædes du godt på til at vælge de rigtige produkter i de rigtige farver. Foredraget indeholder både en beskrivelse af tidsånd, megatrends og fire trendtemaer med hver deres mood boards, farvekombinationer og konkrete anbefalinger til indkøb, styling og kommunikation.

Trendredaktør Mette Lykkegaard From har mange års erfaring i at udvikle og præsentere pej gruppens trendmateriale på konferencer og messer og sørger for at gøre indholdet relevant for aktører i interiørbranchen.

Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

12.00 - 12.30 | Boligens indretning og fremtid | Kristine Virén, arkitekt, TV-vært og livsstilsekspert

"Først former vi bygningerne, så former de os" – et citat af Winston Churchill, og det kommer i den grad til sin ret, når det handler om, danskernes og deres bolig. 

Danskernes bolig har gennem tiden gennemgået en fascinerende udvikling, der afspejler vores samfund og ikke mindst vores skiftende behov og værdier. Fra de tidlige bondehuse til moderne lejligheder, har boligens rum, funktioner og indretning ændret sig markant. 
Kristine Virén dykker i sit foredrag ned i, hvordan vi har udviklet og tilpasset boligen igennem tiden og brugt den som markør på fremgang og succes, og vores syn på kønsroller og børneopdragelse. Hvordan indretning med kakkelborde og husaltre, samtalekøkkener og saunaer har været med til at definere os. 

Hvor står vi i dag? Vores bomønstre og boligdrømme skifter, vi taler mere om bæredygtighed end, vi handler på det. Kristine vil komme med sit bud på, hvordan vil vi forme og indrette vores fremtidige boliger. 

Kristine Virén er arkitekt (cand.arch.) med en master i cross-media communication og fungerer som medie- og videncenterchef i Videncentret Bolius, hvor hun leder et tværfagligt hold af fageksperter, journalister og digitale specialister. Hun er kendt som boligekspert i DR-programmet Hammerslag og formidler dagligt viden om boliger, arkitektur og livskvalitet på tværs af web, sociale medier og trykte medier

13.00 – 13.30 | Forbrugertrends og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen

Et foredrag om forbrugernes skiftende adfærdsmønstre og den trends, der præger salgskanalerne – lige meget om det er butik, online eller begge dele. Hvordan udvikler detailhandlen sig lige nu, og hvilke forventninger har forbrugerne til fremtidens salgskanaler?

Med udgangspunkt i de nyeste indsigter fra Retail Mega Mag 4 præsenterer Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen de mest centrale tendenser og giver konkrete eksempler på, hvordan butikker og brands tilpasser sig den nye virkelighed.

Foredraget ruster dig med viden og strategiske værktøjer, som gør dig bedre til at navigere i detailbranchens skiftende landskab, uanset om du arbejder med fysisk retail, online handel eller omnichannel-strategier.

Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen

15.00 – 15.30 | Bolig- og køkkentrends | Mads Arlien-Søborg, trendforsker

Hvordan vil boligen udvikle sig i de kommende år, og hvordan tilpasses hjemmets rum til nye livsmønstre?

Trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg giver et aktuelt indblik i fremtidens bolig med særligt fokus på køkkenet som hjemmets centrale rum. Med udgangspunkt i pej gruppens trendrapport Køkkentrends 2025+: Hjemmets hjerte i funktion, design og farver præsenteres en række nøgletemaer, der former både funktionalitet og æstetik i indretningen.

Boligen bliver mere fleksibel, og grænserne mellem opholdsrum og arbejdszoner udviskes. Køkkenet får en styrket rolle som samlingspunkt i hverdagen – et sted, hvor familieliv, madlavning og sociale aktiviteter smelter sammen.

 

Speak Up scenen på Formland

Speak Up | Formland univers med vidensdeling

Programoversigt mandag

Få et overblik over hvilke foredrag og debatter du kan høre på Formland mandag 18. august 2025. 

10.00 – 10.30 | Minimalisme, nostalgi eller noget helt tredje? Boligtrends 2025+ | Mads Arlien-Søborg, trendforsker

Hvordan kommer vores bolig til at se ud i de kommende år? Hvilke tendenser former vores indretning – og hvad inspirerer os mest lige nu? Fortid eller fremtid? Minimalisme eller dekoration? Kølige toner eller varme materialer?

Livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg dykker ned i de vigtigste boligtrends, som vil præge danskernes hjem i de kommende år. Et foredrag spækket med aktuelle indsigter, skarpe analyser og masser af inspiration – uanset om du skal forny din butik eller din bolig. Gå ikke glip af det

11.00 – 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

Med pej gruppens kommercielle trends og farver til sæsonen klædes du godt på til at vælge de rigtige produkter i de rigtige farver. Foredraget indeholder både en beskrivelse af tidsånd, megatrends og fire trendtemaer med hver deres mood boards, farvekombinationer og konkrete anbefalinger til indkøb, styling og kommunikation.

Trendredaktør Mette Lykkegaard From har mange års erfaring i at udvikle og præsentere pej gruppens trendmateriale på konferencer og messer og sørger for at gøre indholdet relevant for aktører i interiørbranchen.

Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

12.00 – 12.30 | TrendForecast: Fremtid og forbrug | Julia Lahme, Trendforsker, Etnolog og CEO

Kom på forkant med fremtiden, når vi får besøg af trendforsker, etnolog og CEO, Julia Lahme, der med sit indsigtsrige trendforedrag, guider os igennem fremtidens mest afgørende trends, og giver indblik i, hvordan vi kommer til at reagere på AI, hvor meget miljøet påvirker os, og hvad der sker med vores forhold til vores boliger, til mode, vores kroppe, sundhed og alder.

Med oplægget får du indsigt i, hvad dine kunder kommer til at efterspørge – og hvordan du bedst møder dem dér, hvor de er på vej hen

13.00 – 13.30 | Liveshopping - en strategisk gamechanger for detailhandlen | Benjamin L. Henriksen, CEO & Live Shopping Specialist, Let’s Go Live

I denne talk bliver du klogere på, hvordan live shopping på rekordtid er blevet en strategisk del af forretninger som Elgiganten, Normal, Smukfest og Babysam, og ikke mindst hvorfor og hvordan det også rimer på retail marketing – for gennem imponerende visningstider, vilde engagement rates og ikke mindst flotte omsætningstal kan man nemlig godt tilfredsstille både forbrugere og leverandører i bedste sendetid.

Benjamin tager dig ikke bare med op i den strategiske helikopter, men giver dig også en masse gode tips og tricks på det taktiske niveau, så du kan gå hjem med en fyldt live shopping-værktøjskasse og tænke: “hvorfor i alverden går vi ikke live endnu?”

Benjamin L. Henriksen, CEO & Live Shopping Specialist, Let’s Go Live.

 

14.00 – 14.30 | How to know and connect with your customers [ENG] | Jill Hawkins, futurist, fashion x health researcher

This talk is about one thing: how to build a real connection between what your customers need and what you offer – by tapping into culture, trends and simple human insight. When it makes sense, not just because it's a trend.

We’ll look at the basics of creative trends and insights: how to use them in a smart, relevant and no-nonsense way.

Jill Hawkins will share clear, creative ways to understand your customers – without paying for expensive research or sending out boring surveys (we don’t do those here).
Instead, it’s about asking the right questions in a way that feels natural and gets honest answers – useful for you and enjoyable for them.

This is not dry or overly academic – it’s funny, practical and full of real-life examples from both thriving and struggling businesses. Because in the end, we’re all human. And that’s the point: knowing your customer is about connecting human to human – not following every new trend blindly.

You’ll leave with simple tools, sharp ideas and new ways to ask better questions – so you can know your customer better and create stronger connections.

15.00 – 15.30 | Retailment - Make shopping fun again [ENG] | Stefan Nilsson, trend expert, journalist & gallerist

How can humour, creativity and unconventional experiences help bring customers back to the shops?

Swedish trend hunter and journalist Stefan Nilsson will explore this question by sharing a range of inspiring and entertaining examples from around the world where retailers are transforming shopping into a fun and memorable experience. Discover how lifelike robot horses, bread sculptures and unique events like dog portrait sessions can attract customers. And learn how play, laughter and surprise are efficient tools in reviving retail and create attractive shopping experiences that inspire and engage consumers.

Stefan Nilsson, trend expert, journalist & gallerist

Programoversigt tirsdag

Få overblikket over foredrag og debatter som finder sted på Formland tirsdag 19. august 2025.

10.00 – 10.30 | E-commerce Trends 2025 | Anna Matthiesen, Partner i Vertica

Kom og lyt med, når Anna Matthiesen til dette oplæg præsenterer de største, mest skelsættende digitale trends og forbrugertendenser netop nu - selvfølgelig krydret med masser af dugfriske eksempler fra livsstils- og interiørbranchen!

Til oplægget bliver du introduceret til nye trends og begreber såsom "Fearnomics", "Speed is Key" og "What Matters Most" og vi kan garantere, at du går derfra med nyfundne indblik i, hvilke forandringer der vil præge både forbrugerne og din forretning i de kommende år

11.00 – 11.30 | Bliv klædt på til sæsonen efterår/vinter 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

Med pej gruppens kommercielle trends og farver til sæsonen klædes du godt på til at vælge de rigtige produkter i de rigtige farver. Foredraget indeholder både en beskrivelse af tidsånd, megatrends og fire trendtemaer med hver deres mood boards, farvekombinationer og konkrete anbefalinger til indkøb, styling og kommunikation.

Trendredaktør Mette Lykkegaard From har mange års erfaring i at udvikle og præsentere pej gruppens trendmateriale på konferencer og messer og sørger for at gøre indholdet relevant for aktører i interiørbranchen.

Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

12.30 - 13.00 | Træd ud af krisen og ind i din fremtids-karakter | Anne Skare Nielsen, universal futurist

Interiørbranchen har længe spejlet sig i trends og konkurrenter – men ikke i sig selv. Det er tid til at vende blikket indad og genopdage det, kun du kan. I en fremtid, hvor algoritmer forudsiger smag og stil, handler det ikke om at følge med – men om at træde i karakter. Du skal kunne stå stærkt i dig selv, mens du omskaber og fornyer dig. Det er netop det, naturen gør hvert forår.

Kom og få et kærligt spark lige i komfortzonen – og tænd håbet, gnisten og lysten til at forme den fremtid, du, dine kollegaer og kunder kan se sig selv i.

 

14.00 – 14.30 | Forbrugertrends og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen

Et foredrag om forbrugernes skiftende adfærdsmønstre og den trends, der præger salgskanalerne – lige meget om det er butik, online eller begge dele. Hvordan udvikler detailhandlen sig lige nu, og hvilke forventninger har forbrugerne til fremtidens salgskanaler?

Med udgangspunkt i de nyeste indsigter fra Retail Mega Mag 4 præsenterer Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen de mest centrale tendenser og giver konkrete eksempler på, hvordan butikker og brands tilpasser sig den nye virkelighed.

Foredraget ruster dig med viden og strategiske værktøjer, som gør dig bedre til at navigere i detailbranchens skiftende landskab, uanset om du arbejder med fysisk retail, online handel eller omnichannel-strategier.

Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen

15.00 – 15.30 | LIVE podcast [The Sound of Colour] at Formland: Don’t Be Beige! Colour as Identity
— How Designers Use Colour to Connect, Communicate & Disrupt | Designer Sarah Gottlieb & Note Design Studio

Colour speaks before words – but how do we use it strategically in spatial and product design?

In this live recording of The Sound of Colour, Sarah Gottlieb is joined by Susanna Wåhlin, interior architect and partner at Stockholm-based Note Design Studio, known for their confident use of colour and distinctive approach to interiors and atmosphere.

Together, they explore how colour shapes identity, evokes emotion, and brings clarity and character to contemporary design – especially in a world still dominated by beige minimalism.

A conversation about colour as language, emotion, and form – and why beige no longer cuts it.

Sarah Gottlieb is a designer and colour consultant focused on the role of colour in architecture and design.

Note Design Studio is internationally recognised for their concept-driven and sensuous approach to materials, colour, and spatial storytelling.

Foto: Maja Flink

Der deles ud af den seneste nye viden på Speak Up

Vil du være blandt de første der får de seneste Formland nyheder? 

 

Tilmeld Formland's nyhedsmail

keyboard_arrow_up