WHOSAIDTRASH - ET BUTIKSKONCEPT PÅ FORMLAND
Design, genbrug og upcycling - i DIN butik?
Vi ved godt alle sammen, at vi skal spare på vandet, sortere vores affald og bruge vores tøj et par runder mere. Fortællingen er både god, rigtig & vigtig - for selvfølgelig skal vi det.
Hvad nu, når vi køber ind til vores butik eller til vores projekt – skal vi så også købe bæredygtigt? Hvor højt vægter vi det? Og kan det overhovedet lade sig gøre? Er det salgsbart?
Vi mennesker er ikke helt vilde med at få at vide, hvad vi skal og bør gøre. Vi vil allerhelst lade os styre af vores lyst – altså af hvad vi kan lide, og hvad vi har lyst til. Også når vi skal bruge penge. Måske særligt der. Tænk hvis genbrug og upcycling var supertjekket og fedt – fremfor, at vi med ulmende dårlig samvittighed, vælger det bæredygtige fra. Tænk hvis vi nu valgte det upcyclede produkt, fordi vi falder for det, at det er toptrendy og, at det bæredygtige er en tilgift – en gave – oveni et smukt – og måske anderledes - produkt.
Men hvordan gør vi? Hvordan får vi upcyclede produkter og genbrug ind i vores butikker, hvordan bruger vi dem i vores projekter – og virker det overhovedet?
Det er DU dommer over.
Mette Hagedorn har lavet et butikskoncept i hal J2, hvor farvekortet er kulørt og stramt – og moderne sammensat så det spiller i AW2023 – i hvert fald hvis man kan lide kulør på tilværelsen og i sin butik.
Det er et butikskoncept modsat en udstilling, for at gøre området så virkelighedsnært som muligt. For at vise at design, genbrug og upcyclede produkter nemt kan bo ved siden af hinanden på hylderne – også i DIN butik. At genbrug og upcyclede produkter kan give noget nerve og personlighed, måske noget skørt og være et godt blikfang.
På området kommer du til at finde inventar og produkter helt som du kender dem. Jeg har helt sikkert også fundet nogle produkter, du ikke har set før. Du kommer også til at se produkter upcyclet af nedløbs- og kloakrør, af telte og af kanvas-bukser, af håndklæder, genbrugstekstiler, gamle tæpper, affaldsplast og af kasserede kitler og meget mere.
Farvekortet styrer det hele – uanset om produkterne er genbrugte eller nyproducerede, upcyclede, bæredygtige eller ingen af delene. Formsproget er homogent og grafisk, hvortil Mette Hagedorn har lagt vægt på runde former, buer & cylindre. Og så er der et touch af noget råhed, da flere af materialerne er blevet skrottet - og reddet.